Utak és kapcsolódó infrastruktúra létesítmények állapotának felmérése alapvető fontosságú a létesítmények fenntartása és üzemeltetése során. Az esetleges károk, pl. burkolathibák, repedések, nyomvályúk … stb. helyének térképezésére, mértékének, időbeli változásának monitoring jellegű vizsgálatára a korszerű geodéziai, fotogrammetriai és távérzékelési módszerek kiválóan alkalmasak. A méréseket gyakran forgalom mellett, különleges esetekben valamilyen természeti katasztrófát vagy más vészhelyzetet követően kell végezni. Mindkét esetben a hatékonyság, a biztonság, illetve az emberi élet védelme szempontjából is előnyösek a pilóta nélküli légijárművekről végzett fotogrammetriai, illetve légi lézerszkennelési eljárások. Más körülmények között a gépjárművekre vagy más mozgó platformra épített mobil lézerszkennelési vagy más néven mobil térképező rendszerek jelentik a korszerű és biztonságos technikai megoldást.
A doktori kutatás célja annak vizsgálata, hogy a korszerű adatgyűjtési módszerek hogyan alkalmazhatók utak és más építőmérnöki létesítmények állapotfelmérésére. A doktori kutatás keretében azt kell vizsgálni, hogyan lehet nagy felbontású és georeferált fotók, ortofotók, pontfelhők alapján az utak fenntartása és üzemeltetése során meghatározó károkat automatizált módon azonosítani, időbeli és térbeli változásukat monitoring jelleggel vizsgálni. Az adatok elemzéséhez és kiértékeléséhez a korszerű, mesterséges intelligencián alapuló eljárások alkalmazását is kutatni kell. A témára olyan hallgatók jelentkezését várjuk, akik ismeretekkel és tapasztalatokkal rendelkeznek jelentős mennyiségű adat automatizált feldolgozása terén. ehhez programozási, adatbáziskezelési kompetenciák elengedhetetlenek. A jelöltnek át kell látnia a korszerű geodéziai, fotogrammetriai és távérzékelési eljárásokat. A kutatások támaszkodnak a tanszéken korábban megkezdett, utak és más építőmérnöki létesítmények (pl. vasutak, hidak, résfalak, monolit vasbeton épületek és szerkezetek) geometriai ellenőrzésével és minősítésével foglalkozó vizsgálatokra, illetve más, pl. földtani veszélyforrások okozta károk térképezése és monitoring jellegű vizsgálata keretében végzett kutatásokra.
A doktori kutatás eredményei jól hasznosíthatók lesznek az épített környezet védelme, a fenntarthatóság és számos infrastruktúra szolgáltatás területén. A projekt eredményei segítik a mérnöki létesítmények fenntartását és üzemeltetését, az állapotukat alapvetően befolyásoló károsodásokból eredő kockázatok megelőzését, a szükséges beavatkozások tervezését.
***
Assessment of the condition of roads and related infrastructure facilities is of fundamental importance for their maintenance and operation.
Mapping the location of potential damages—such as pavement defects, cracks, and ruts—and monitoring their extent and temporal changes can be excellently achieved using modern geodetic, photogrammetric, and remote sensing methods. Measurements often need to be carried out during traffic or, in special cases, following a natural disaster or other emergency. In both scenarios, photogrammetric and airborne laser scanning procedures conducted from unmanned aerial vehicles offer advantages in terms of efficiency, safety, and the protection of human life. Under other circumstances, mobile laser scanning or mobile mapping systems installed on vehicles or other moving platforms provide a modern and safe technical solution.
The goal of the doctoral research is to investigate how modern data collection methods can be applied to the condition assessment of roads and other civil engineering structures.
Within the scope of the doctoral research, it should be examined how damages that significantly impact road maintenance and operation can be automatically identified and their spatial and temporal changes monitored based on high-resolution, georeferenced photos, orthophotos, and point clouds. The research must also explore the use of advanced, artificial intelligence-based methods for analyzing and evaluating the data. The project seeks applicants with knowledge and experience in the automated processing of large volumes of data; programming and database management skills are essential. The candidate must have a good understanding of modern geodetic, photogrammetric, and remote sensing methods.
The research builds on previous department investigations concerning the geometric inspection and assessment of roads and other civil engineering structures (e.g., railways, bridges, diaphragm walls, monolithic reinforced concrete buildings and structures), as well as on other studies involving the mapping and monitoring of damages caused by geological hazards.
The results of the doctoral research will be highly applicable in the fields of built environment protection, sustainability, and various infrastructure services.
The project's outcomes will support the maintenance and operation of engineering structures, help prevent risks arising from damage that fundamentally affects their condition, and assist in planning necessary interventions.
1. Lovas és társai: Lézerszkennelés. Terc Kft. Budapest, 2012.
2. Schofield W: Engineering Surveying, Taylor & Francis Ltd. 2007
3. Arcangelo Distante, Cosimo Distante: Handbook of Image Processing and Computer Vision. Springer, Berlin, 2019
4. Wilkinson Benjamin: Elements of Photogrammetry with Application in Gis, Fourth Edition. Mcgraw Hill Book Co. 2014
5. Best, Berthold. (2024). Innovative Approach to Road Infrastructure Asset Management. 10.5772/intechopen.1004580.
6. Shtayat, Amir & Moridpour, Sara & Best, Berthold & Rumi, Shahriar. (2022). An Overview of Pavement Degradation Prediction Models. Journal of Advanced Transportation. 2022. 10.1155/2022/7783588.
7. Zhoujing Ye, Ya Wei, Songli Yang, Pengpeng Li, Fei Yang, Biyu Yang, Linbing Wang, IoT-enhanced smart road infrastructure systems for comprehensive real-time monitoring, Internet of Things and Cyber-Physical Systems, Volume 4, 2024, Pages 235-249, ISSN 2667-3452, https://doi.org/10.1016/j.iotcps.2024.01.002.
8. Stefania C. Radopoulou, Ioannis Brilakis, Improving Road Asset Condition Monitoring, Transportation Research Procedia, Volume 14, 2016, Pages 3004-3012, ISSN 2352-1465, https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.436.
1. Geodézia és Kartográfia, 2025. Q4
2. Geomatikai közlemények, -
3. International Archives of Photogrammetry and Remote Sensing, -
4. Acta Geodaetica et Geophysica, 2025. Q2
5. Periodica Polytechnica: Civil Engineering, 2025. Q2
6. Survey Review, 2025. Q3
7. Journal of Geodetic Science, 2025. Q3
8. AVN Allgemeine Vermessungs-Nachrichten, 2025. Q4
1. Lupsic Balazs, Takacs Bence: Gauss process regression for real-time ionospheric delay estimation from GNSS observations. ACTA GEODAETICA ET GEOPHYSICA 57 : 1 pp. 107-127. , 21 p. (2022) DOI WoS Scopus
2. Takács, B ; Siki, Z ; Markovits-Somogyi, R: EXTENSION OF RTKLIB FOR THE CALCULATION AND VALIDATION OF PROTECTION LEVELS. INTERNATIONAL ARCHIVES OF PHOTOGRAMMETRY AND REMOTE SENSING (2002-) XLII-4/W2 pp. 161-166. , 6 p. (2017) DOI Scopus
3. Szente, István ; Takács, Bence ; Harman-Tóth, Erzsébet ; Weiszburg, Tamás G. Managing and Surveying the Geological Garden at Tata (Northern Transdanubia, Hungary) GEOHERITAGE 11 pp. 1353-1365. , 13 p. (2019) DOI WoS Scopus
4. Siki, Zoltan; Takács, Bence: Automatic Recognition of ArUco Codes in Land Surveying Tasks BALTIC JOURNAL OF MODERN COMPUTING 9 : 1 pp. 115-125. , 11 p. (2021) DOI WoS Scopus
5. Nauzika Kovács, Balázs Kövesdi, László Dunai, Bence Takács
Loading Test of the Rákóczi Danube Bridge in Budapest
PROCEDIA ENGINEERING 156 pp. 191-198. , 8 p. (2016)
1. Lupsic Balazs, Takacs Bence: Gauss process regression for real-time ionospheric delay estimation from GNSS observations. ACTA GEODAETICA ET GEOPHYSICA 57 : 1 pp. 107-127. , 21 p. (2022) DOI WoS Scopus
2. Hrutka B. P., Siki Z., Takács B.: VOXEL-BASED POINT CLOUD SEGMENTATION AND BUILDING DETECTION. INTERNATIONAL ARCHIVES OF PHOTOGRAMMETRY AND REMOTE SENSING (2002-) XLVIII-4/W1-2022 pp. 209-215. , 7 p. (2022) DOI Scopus
3. Takács Bence: A Robinson híd pilonjának alakváltozásai, GEODÉZIA ÉS KARTOGRÁFIA 75 : 2 pp. 17-21. , 5 p. (2023) DOI Scopus
4. Hrutka B. P., Siki Z., Takács B.: AUTOMATED PROCESSING OF POINT CLOUDS TO UPDATE LAND REGISTRY MAPS. INTERNATIONAL ARCHIVES OF PHOTOGRAMMETRY AND REMOTE SENSING (2002-) XLVI-4/W2-2021 pp. 77-82. , 6 p. (2021) DOI Scopus
5. Takács, Bence ; Markovits-Somogyi, Rita: GNSS-monitoring légi navigációs alkalmazások szempontjából. GEOMATIKAI KÖZLEMÉNYEK / PUBLICATIONS IN GEOMATICS 20 pp. 47-54. , 8 p. (2017)