Az útpályaszerkezetek tényleges teljesítményének és tönkremeneteli folyamatainak az ismerete elengedhetetlen fontosságú a technológiai tervezés és a fenntartás szempontjából. Jelenleg a pályaszerkezetekkel kapcsolatos tevékenységünk jelentősen elmarad a fejlettebb régiók gyakorlatától. A lemaradás következtében az útépítési tevékenységünk erősen pazarló módon bánik az erőforrásokkal, ami nemzetgazdasági szinten is jelentős többletköltségeket okoz. Az utak építése és fenntartása során az energia-, az alapanyag- és a forrásigény jelentősen csökkenthető, ha a technológiai döntéseknél megalapozott adatokra és modellekre támaszkodhatunk. A tudásvagyon felépítéséhez össze kell gyűjteni a már most is rendelkezésre álló adatokat, illetve a modern digitális technológiában rejlő lehetőségek kiaknázásával folyamatos monitoring rendszert kell kialakítani. A tudásvagyon része még a döntéseket megalapozó, előrejelzésekre alkalmas elméleti modellek létrehozása is.
A doktori kutatás célja egy, a pályaszerkezetbe beépített érzékelők és a hozzá kapcsolódó számítógépes adatgyűjtő és feldolgozó egységből álló rendszer kialakítása, valamint egy vizsgálati módszertan kidolgozása, amely alkalmas az útpályaszerkezetek leromlási folyamatainak számszerű leírására. A kidolgozandó módszertan elsősorban az aszfalt pályaszerkezetek teherbírási tönkremenetelére összpontosít, mert a pályaszerkezetek élettartam-költségeinek optimalizálásához, valamint a beavatkozási technológiának és a beavatkozás időpontjának megválasztásához kíván vizsgálati eszközt nyújtani.
A doktori kutatás két részből áll. Egyfelől a jelenleg elérhető legkorszerűbb, útpályába építhető adatgyűjtő eszközöket felhasználva létrehoz egy olyan mérőrendszert, ami az útpálya állapotának kiértékeléséhez releváns paramétereket számszerűsíti. A módszerek között megjelennek a különböző alakváltozás-mérési eljárások mellett a hőmérséklet és víztartalom mérésére szolgáló eljárások is. A mérőrendszer konfigurációjának valamint kalibrálásának feladata a kutatás keretén belül kezelendő. A megfigyelő-rendszer részét képezik a meglévő egyéb rendszerek által mért adatok is (WIM, ÚTMET, NÚSZ, ÁNF, MÓF stb.). Másfelől, a doktori kutatás valós adatokkal igazolt számítógépes modell segítségével vizsgálja az útpályát ért hatások és az útpálya leromlása közötti kölcsönhatást. A modellnek alkalmasnak kell lennie a tönkremeneteli állapotok felismerésére (Fault Analysis), a jövőbeli állapotok előrejelzésére, valamint az egyes jövőbeli fenntartási beavatkozások hatásainak figyelembevételére is.
A kutatás keretében elvégzendő feladatok:
-
tönkremenetel-típusok meghatározása, a releváns paraméterek azonosítása,
-
tönkremeneteli folyamatok és állapotok leírása a fenti paraméterekkel,
-
a fenti paraméterek mérésére szolgáló diagnosztikai rendszer kidolgozása,
-
az útpálya állapotát folyamatosan kiértékelő monitoring-rendszer elvi összeállítása,
-
az útpálya leromlási folyamatainak leírására szolgáló modell kidolgozása, a jövőbeli állapotok előrejelzésével és a fenntartási beavatkozások hatásainak figyelembe vételével.
A kutatás az Út és Vasútépítési Tanszék folyamatban lévő projektjeihez kapcsolódik.
-
Alavi, A.H. et al., 2016. Continuous health monitoring of pavement systems using smart sensing technology. Construction and Building Materials, 114, pp.719–736.
-
Wang, H. & Xiang, P., 2016. Strain transfer analysis of optical fiber based sensors embedded in an asphalt pavement structure. Measurement Science and Technology, 27(7), p.75106.
-
Xue, W. et al., 2014. Pavement Health Monitoring System Based on an Embedded Sensing Network. Journal of Materials in Civil Engineering, 26(10), p.4014072.
-
Xue, W.-J., Wang, D. & Wang, L.-B., 2012. A Review and Perspective about Pavement Monitoring. International Journal of Pavement Research and Technology, 5(5), pp.295–302.
-
Xue, W., Wang, L. & Wang, D., 2015. A Prototype Integrated Monitoring System for Pavement and Traffic Based on an Embedded Sensing Network. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 16(3), pp.1380–1390.
-
Zhang, Z. et al., 2015. Road roughness evaluation using in-pavement strain sensors. Smart Materials and Structures, 24(11), p.115029.
-
Zhou, Z. et al., 2012. Optical fiber Bragg grating sensor assembly for 3D strain monitoring and its case study in highway pavement. Mechanical Systems and Signal Processing, 28, pp.36–49
-
Construction and Building Materials
-
Transportation Research C
-
Smart Materials and Structures
-
Measurement Science and Technology
-
Journal of Materials in Civil Engineering
-
International Journal of Pavement Research and Technology
-
Gradevinar
-
Kisgyörgy L., Tóth Cs., Geiger A., 2016. Elastic modulus of asphalt with chemically stabilized rubber bitumen. GRADEVINAR 68:(7) pp. 533-541. (2016)
-
Kisgyörgy L., Vasvári G., Etraffic: An Open-Access Travel Demand Modeling Concept, Case Studies on Transport Policy, revised manuscript beadva, 2017
-
Barna Zs., Kisgyörgy L., 2016. Analysis of Hyperbolic Transition Curve Geometry, PERIODICA POLYTECHNICA-CIVIL ENGINEERING 59:(2) pp. 173-178. (2015)
-
Kisgyörgy L., Vasvári G. 2014. Analyísis and Observation of Road Network Topology In: Z Leng, Y H Wang (szerk.) Transportation Infrastructure: Proceedings of the 19th International Conference of Hong Kong society for Transportation Studies. Hong Kong Polytechnic University, 2014. pp. 253-259. (ISBN:978-988-15814-3-3)
-
Vasvári G., Kisgyörgy L. 2014. Integrating uncertainties and Stochastic Effects into Transportation Network Models at Trip Generation In: dr inz Jolanta Zurowska (szerk.) Modelowanie Podrozy i Prognozowanie Ruchu: Trip Modelling and Travel Forecasting. Krakkó: pp. 179-194.
-
Kisgyörgy L., Tóth Cs., Geiger A., 2016. Elastic modulus of asphalt with chemically stabilized rubber bitumen. GRADEVINAR 68:(7) pp. 533-541. (2016)